Projekt

Uchwała Nr  …./…./13

Rady Gminy Mieścisko
z dnia ………….. r.   

w sprawie: uchwalenia sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego

 

Działając na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. Z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 234 poz. 1536 ze zmianami)

 

§ 1 Uchwalić sposób konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

 

§ 2 Konsultacje z organizacjami przeprowadzone są przy opracowywaniu:

1.         projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2.         projektu rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

§ 3 Uprawnionymi do udziału w konsultacjach są organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zwane dalej „podmiotami”.

§ 4 Konsultacje przeprowadza się w celu poznania opinii podmiotów w sprawie poddanej konsultacji.

§ 5 Konsultacje przeprowadza się przed wniesieniem projektu aktu prawa miejscowego pod obrady Rady Gminy Mieścisko.

 

§ 6  1. Konsultacje prowadzone będą poprzez zamieszczenie projektów aktów prawa miejscowego w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Mieścisko oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu na co najmniej 14 dni przed skierowaniem projektu pod obrady Rady Gminy Mieścisko wraz
z informacją o terminie i miejscu składania opinii.

2.         Opinię podmioty winny wyrazić w formie pisemnej. Dopuszcza się również przesłanie opinii drogą elektroniczną – opinia wymaga potwierdzenia tożsamości osoby opiniującej w sposób określony przepisami prawa.

3.         Podmioty uczestniczące w konsultacjach zobligowane są do przekazywania wraz ze zgłoszonym stanowiskiem statutu bądź innego dokumentu zawierającego cele statutowe.

4.         Stanowiska anonimowe lub dostarczone do siedziby urzędu po terminie konsultacji lub niezawierające dokumentu o którym mowa w ust. 3, nie będą rozpatrywane.

 

§ 7 Konsultacje mają charakter opiniodawczy a ich wyniki nie są wiążące. Konsultacje uważa się za ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nich podmiotów.

 

§ 8 1. Z przeprowadzonych konsultacji sporządza się protokół zawierający:

1)           określenie przedmiotu konsultacji,

2)           datę rozpoczęcia i zakończenia konsultacji,

3)           ilość otrzymanych opinii oraz nazwy organizacji opiniujących.

2.                 Do protokołu dołącza się przekazane przez podmioty opinie.

3.                 Protokół o którym mowa w ust. 1 zatwierdza Wójt Gminy Mieścisko.

4.                 Projekt aktu prawa miejscowego przekazuje się Radzie Gminy Mieścisko wraz z uzasadnieniem zawierającym informacje o przeprowadzonych konsultacjach.

 

§ 9 Wyniki konsultacji opublikowane zostaną w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Mieścisko oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu.

 

§ 10 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Mieścisko.

 

§ 11 Traci moc Uchwała Nr XXX/II/253/10 Rady Gminy Mieścisko z dnia 28 września 2010r. w sprawie: uchwalenia sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

§ 12 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

 

Projekt przygotowała: Alicja Kędracka – Sekretarz Gminy

 

 

 

Uzasadnienie

do Uchwały …….

Rady Gminy Mieścisko

 

Z dniem 12 marca 2010 roku weszła w życie ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r.
o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.  Nr 28, poz. 146). Nowelizacja – w art. 5  ust. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego – nakłada na organ jednostki samorządu terytorialnego obowiązek określenia w drodze uchwały szczegółowego sposobu konsultowania z radami działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego projektów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

Celem przeprowadzenia konsultacji jest stworzenie płaszczyzny partycypacji w sprawach ważnych dla gminy oraz organizacji i podmiotów, zapewnienie form dialogu społecznego oraz wzajemnego uzyskiwania informacji i opinii w zakresie współpracy i podejmowanych aktów prawnych.

     Rada Gminy Mieścisko Uchwałą Nr XXX/II/253/10 Rady Gminy Mieścisko z dnia 28 września 2010r. wywiązała się z obowiązku określenia powyższych konsultacji, jednakże uchwała ta nie była aktem prawa miejscowego, a z Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2011r. II OSK 1448/2011 wynika, że takim aktem być powinna.

 

W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały uważa się za uzasadnione.