Mieścisko, dnia 4 czerwca 2021 r.

ZBR.271.4.2021

 

Dotyczy: zapytania do SWZ dla inwestycji pn.: „Modernizacja terenu przy Szkole Podstawowej w Mieścisku oraz rewitalizacja boisk sportowych”. Postępowanie prowadzone w trybie podstawowym (art. 275 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 roku, poz.2019 z późn. zm.)

 

            Na podstawie art. 135 ust. 2 i 6 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych,  Zamawiający Gmina Mieścisko zawiadamia o wpłynięciu zapytania o wyjaśnienie treści SWZ do postępowania pn.: „Modernizacja terenu przy Szkole Podstawowej w Mieścisku oraz rewitalizacja boisk sportowych”. Treść zapytania i odpowiedzi zamieszczamy poniżej:

 

PYTANIE 1: Prosimy o jednoznaczne wskazanie zakresu prac do wykonania- w przedstawionym SWZ Zamawiający określa w rozdziale 3 ust. 2b, słowem "boiska", natomiast w ust. 2bc używa słowa „nawierzchnia” w liczbie pojedynczej, co mogłoby sugerować wykonanie tylko jednej nawierzchni. Z uwagi na fakt, że Zamawiający zwrócił uwagę, że przedmiar robót załączony do SWZ ma charakter pomocniczy i jednocześnie rekomenduje Wykonawcy „przeprowadzenie wizji lokalnej oraz sprawdzenie przez niego dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia” dostępnych w siedzibie Zamawiającego prosimy o załączenie wszystkich dostępnych dokumentów na stronie, na której została opublikowana dokumentacja przetargowa.

ODPOWIEDŹ 1: W zakres prac wchodzi wykonanie 2 boisk, boiska z nawierzchnią ze sztucznej trawy oraz boiska z nawierzchnią z EPDM.  Zgodnie z załącznikiem nr 5 do SWZ „Projekt budowlano – wykonawczy” rys. 2.

PYTANIE 2: Z uwagi na fakt, że Zamawiający wymaga wykonania prac zgodnie z dokumentacją projektową oraz innymi dokumentami prosimy o wyjaśnienie, czy wskazana w dokumentacji projektowej instalacja lodowiska wraz z pełnym wyposażeniem jest przedmiotem niniejszego postępowania. Z uwagi na fakt, że Zamawiający zwrócił uwagę, że przedmiar robót załączony do SWZ ma charakter pomocniczy konieczne jest jednoznaczne wskazanie, co jest przedmiotem postępowania przetargowego.

ODPOWIEDŹ 2: W zakres nie wchodzi instalacja lodowiska. Prace należy wykonać w zakresie objętym załącznikiem nr 5 do SWZ  „Projekt budowlano-wykonawczy”

  

 

PYTANIE 3: W załączonej do SWZ dokumentacji projektowej pojawiają się rozwiązania techniczne sprzeczne z zasadami sztuki budowlanej, wielokrotnie powielane przez projektantów na zasadach "kopiuj + wklej", z dostępnych na różnych stronach internetowych dokumentacji projektowych. Powyższy zarzut dotyczy przede wszystkim rozwiązania konstrukcyjnego podbudowy boisk, które jest niemożliwe do wykonania- a dotyczy to układania kruszywa o frakcji 0-31,5 na uprzednio ułożonym kruszywie o frakcji 31,5- 63. Z uwagi na fakt, że takie rozwiązanie będzie miało negatywne skutki dla wykonanego w taki sposób obiektu w przyszłości, konieczne jest stosowne poprawienie dokumentacji. Wyjaśnienie naszych racji obejmuje załączona do niniejszego pisma dokumentacja sporządzona przez Politechnikę Poznańską.

ODPOWIEDŹ 3: Zamawiający dopuszcza wykonanie podbudowy z jednej warstwy kruszywa 0-31,5 mm grubości 15 cm.

 

PYTANIE 4: Projektujący, działając tym samym na szkodę Zamawiającego, w żaden sposób nie określił rodzaju nawierzchni poliuretanowej czy też nawierzchni ze sztucznej trawy. W obecnej chwili na rynku występuje kilkanaście różnych odmian nawierzchni poliuretanowych i setki odmian nawierzchni ze sztucznej trawy. Samo lakoniczne stwierdzenie o zgodności ze stosownymi normami (np. PN EN 14877) jest niewystarczające, gdyż nie określa rodzaju nawierzchni. Stwierdzenie zawarte w przedmiarze: „nawierzchnia typu TARTAN w kolorze ceglastym na podbudowie zgodnie z wytycznymi MEN” nie jest opisem rodzaju nawierzchni. Pragniemy zauważyć że MEN (Ministerstwo Edukacji Narodowej) nie jest jednostką certyfikującą czy dopuszczającą nawierzchnie sportowe na boiskach, stąd taki opis nawierzchni nie określa jej rodzaju. W związku z powyższym prosimy o podanie opisu rodzaju nawierzchni poliuretanowej oraz nawierzchni ze sztucznej trawy, zgodnie ze standardami powszechnie stosowanymi na naszym rynku. Powyższe wskazanie rodzaju nawierzchni nie może odbywać się po przeprowadzeniu postępowania czy na etapie realizacji, gdyż rodzaj nawierzchni ma wpływ na cenę ofertową.

ODPOWIEDŹ 4: Nawierzchnia boiska do koszykówki:

-        warstwa podkładu elastyczno-stabilizującego ET gr. 35 mm,

-        warstwa SBR gr. 10 mm,

-        warstwa natryskowa EPDM gr. 2-3 mm

 

PYTANIE 5: . Projektujący wskazał w pkt. 1.12 Dokumentacji projektowej „odwodnienie placu”- chociaż przedmiotem dokumentacji jest projekt boisk. Proszę o wskazanie czy dodatkowo jest do wykonania wymieniony w dokumentacji „plac” wskazany w zapisach p. 1.12 projektu i ujawnienie go na rysunku "Plan zagospodarowania terenu". Dodatkowo proszę o podanie, w jaki sposób nastąpi odprowadzenie wód powierzchniowych do sieci kanalizacji deszczowej, skoro nie został załączony projekt instalacji odwodnieniowej lub ten zakres prac zostanie wykonany samodzielnie przez Zamawiającego. Na rysunkach nie zaznaczono bowiem żadnego wpustu umożliwiającego odprowadzenie wody z boisk.

ODPOWIEDŹ 5: Zakres przedmiotu zamówienia został określony w SWZ oraz załącznikach, szczególnie w załączniku nr 5 do SWZ. Woda opadowa odprowadzona do gruntu poprzez wykonanie spadków na boiskach - brak kanalizacji deszczowej.

 

PYTANIE 6: . Projektujący wskazał w p. 1.12 dokumentacji projektowej wskazał, że: „nadmiary ziemi będą służyły wykonaniu nasypów. Po wykonaniu robót ziemnych należy wykonać profilowanie i zagęszczenie podłoża gruntowego poboczy (??????) do wskaźnika Is>=0,98 ”. Projektujący nie przedstawił dokumentacji geotechnicznej stwierdzającej, czy ze wskazanej „ziemi” można formować nasypy i czy będzie możliwe uzyskanie wskaźnika na poziomie większym od 0,98. Prosimy o przedstawienie badań gruntowych lub opis warunków gruntowych. Przygotowanie dokumentacji projektowej powinno byd poprzedzone rozpoznaniem warunków i zaklasyfikowaniem obiektu do odpowiedniej kategorii. Wskazane na przekrojach układy warstw nie wskazują na konieczność wykonywania nasypów. W związku z tym prosimy również o wyjaśnienie tej kwestii. Proszę również o wskazanie na planie zagospodarowania terenu, gdzie znajdują się wymienione przez projektanta „pobocza”?

ODPOWIEDŹ 6: Nadmiar ziemi powstały podczas prac należy zutylizować lub rozplanować na terenie inwestycji. Jako pobocza określono teren zielony wokół boisk.

 

PYTANIE 7: Zamawiający dołączył dwie wersje dokumentacji projektowej, które zawierają różne warianty grubości warstw konstrukcyjnych. Między innymi w jednym z nich grubość podsypki wynosi 10cm, a w drugim 20cm. Dokumentacja projektowa musi być spójna, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z projektem wykonawczym czy projektem technicznym. Prosimy o wskazanie, która z wersji dokumentacji projektowej jest obowiązująca do wykonania zamówienia.

ODPOWIEDŹ 7: Należy wykonać podsypkę piaskową gr. 20 cm.

 

 

PYTANIE 8: Proszę o sprecyzowanie  czy do wyceny ogrodzenia sugerować się opisem z projektu  „ Uwaga: Przekrój słupków w ogrodzeniu należy przyjąć zgodnie z wytycznymi producenta” czy opisem z SST „Słupki pionowe pośrednie stalowe ocynkowane ogniowo rura O 63/4 mm, słupki skrajne i stężające rura O 63/4 mm malowane na kolor uzgodniony z ZRU.

ODPOWIEDŹ 8: Należy przyjąć słupki stalowe skrajne i pośrednie o przekroju min. gr. 63/3 mm

 

PYTANIE 9: Proszę o potwierdzenie  czy do wyceny ogrodzenia należy zgodnie z opisem w SST : „należy rozwiesić osiem linek(drutów) usztywniających: na dole i w środku ogrodzenia co 500mm i przymocować je do słupków.” , użyć linek stalowych ocynkowanych 4,5 mm ocynkowanych   powlekana tworzywem PVC.

ODPOWIEDŹ 9: Należy przyjąć linki stalowe ocynkowane o min. gr. 4,0 mm

 

PYTANIE 10: Proszę o sprecyzowanie czy do wyceny ogrodzenia – rozstaw słupów  należy rozstaw   przyjąć opis z projektu „ Rozstaw słupków od minimum 2,0 m do maksimum 5,0 m” czy opis z SST „Rozstaw słupków piłkochwytów wynosi około 3,0 m.” ( opis w SST dotyczy ogrodzenia i piłkochwytu) czy opis z przedmiarów „ Ogrodzenie z siatki na słupkach stalowych o rozstawie 2,5 m

ODPOWIEDŹ 10: Należy przyjąć rozstaw słupków w odległości 2,0-3,0 m.

 

PYTANIE 11: Proszę o potwierdzenie że ogrodzenie pomiędzy boiskiem wielofunkcyjnym a boiskiem do piłki nożnej oraz za bramką z południowej strony należy wykonać następująco – do wysokości  4 m z Siatki wykonanej  z drutu ocynkowanego (zgodnie z PN-EN, PN-67/M-80026), pleciona, powlekana PVC w kolorze zielonym wysokiej wytrzymałości, O2,5 mm, wielkość oczek 40x40 mm, ( opis z SST) a od 4 do 6 m z siatki elastyczne- proszę o podania z czego ma być wykonana – a w szczególności grubość  linki wielkość oczka oraz kolor. Nadmieniam, że rozwiązanie to doprowadzi do bardzo szybkiego zniszczenia dolnej siatki z drutu za bramkami do piłki nożnej.

ODPOWIEDŹ 11: Ogrodzenie stalowe należy wykonanać do wys. 4,0 m. Między ogrodzeniem a bramką należy wykonać dodatkowo piłkochwyt z siatki elastycznej 10x10cm i gr. 5 mm, produkowana metodą bezwęzłową i słupków (dopuszcza się profil stalowy 80x80x3 w kolorze zielonym).

 

PYTANIE 12: W projekcie znajduje opis „ Palisada betonowa zlokalizowana będzie między boiskami a istniejącym placem o nawierzchni asfaltowej gdzie różnica terenu wynosi od 40 do 100 cm. Palisada wysokości150 cm średnicy O15 cm na fundamencie betonowym klasy B15 (0,2 m3/m). W czasie wizji lokalnej stwierdziłem że różnice poziomów terenu wynoszą  nawet ok 150 cm . Proszę o informacje w jakiś sposób wykonać tę cześć zadania. Do właściwej wyceny proszę o rysunek.  Proszę o podanie faktycznej ilości do wykonania gdyż długość samych boisk wynosi 73 m a skarpa występuje na całej długości terenu do zagospodarowania.

ODPOWIEDŹ 12: Dopuszcza się wykonanie zamiast palisady betonowej mur betonowy z prefabrykatów typu L na długości 90 m.

 

PYTANIE 13: W trakcie wizji lokalne stwierdziłem że woda opadowa z istniejącego placu o nawierzchni asfaltowej ( ok 4 tysięcy m2)  wraz wodą z dachów budynków jest skierowana poprzez skarpę  na  teren ma być wybudowane boisko wielofunkcyjne. ( Woda przelewa się również w części skarpy przy budynku) W celu właściwej wyceny proszę o projekt  kanalizacji deszczowej.

ODPOWIEDŹ 13: Brak projektu kanalizacji deszczowej. Woda opadowa skierowana będzie na teren zielony.

 

PYTANIE 14: Proszę  o podanie w jakiej technologii ma być wykonana nawierzchnia na boisku wielofunkcyjnym ( natrysk czy EPDM) oraz podanie minimalnych parametrów nawierzchni.

ODPOWIEDŹ 14: Nawierzchnia na boisku wielofunkcyjnym ma być wykonana metodą natrysku, zgodnie z podanymi parametrami.

 

PYTANIE 15: W nawiązaniu do odpowiedzi z dnia 28.05.2021 informuje że parametry trawy w szczególności wysokość określa trawę dedykowaną na boiska wielofunkcyjne a nie na boiska do piłki nożnej. Proszę o potwierdzenie, że na boisku do piłki nożnej ma być zamontowana trawa do boisk wielofunkcyjnych zasypana tylko piaskiem.

ODPOWIEDŹ 15: Na boisku do piłki nożnej ma być wykonana trawa z przeznaczeniem do boisk piłkarskich. Zasypka piaskiem wraz z EPDM z recyklingu.

  

 

PYTANIE 16: Proszę o informacje czy jest zgoda na usunięcie zadrzewień które znajdują się na terenie planowanej inwestycji oraz podanie rodzaj oraz wielkości drzew i krzaków do usunięcia w celu właściwej wyceny przez wykonawców.

ODPOWIEDŹ 16: Przedmiotowe zakrzaczenia nie wymagają zgody na usunięcie.

 

PYTANIE 17: . Proszę  o informacje czy zamontowanie barierek U-12 należy do Wykonawcy , jeżeli tak to proszę o dodanie do kosztorysu z podaniem ilości.

ODPOWIEDŹ 17: Zamontowanie barierek U-12 po stronie wykonawcy o łacznej dł. 80 m.

 

PYTANIE 18: .Proszę o rysunek schodów z uwzględnieniem różnicy poziomów oraz szerokości chodnika 2 m.

ODPOWIEDŹ 18: Schody mogą zostać wykonane z prefabrykatów betonowych lub kostki betonowej z palisadą betonową w miejscu istniejących schodów. Różnica poziomów wynosi ok. 1,30 m

 

PYTANIE 19: Proszę o sprecyzowanie czy do wyceny dotyczącej wyposażenia  należy przyjąć opis z projektu: „ II. Siatkówka: słupki stalowe montowane w tulejach z regulacją wysokości mocowania siatki i mechanizmem naciągowym, siatka całosezonowa. Ilość: 2 zestawy.”  Czy z SST „5.4.1. Boisko do siatkówki: Wykonanie fundamentów pod stojaki z montażem tulei Ustawienie demontowalnych stojaków do siatkówki w tym jeden z krzesłem sędziowskim , siatka turniejowa czarna z antenkami (1 kpl )”

ODPOWIEDŹ 19: Opis wyposażenia do siatkówki należy wziąć z projektu (bez słupka ze stanowiskiem sędziowskim).

 

PYTANIE 20: Proszę o sprecyzowanie czy do wyceny przyjąć 20 cm warstwy odsączającej zgodnie z projektem  czy tak jak jest w przedmiarach 10 cm.

ODPOWIEDŹ 20: Grubość podsypki piaskowej gr. 20 cm.

 

PYTANIE 21: Proszę  o informacje czy Zamawiający dopuszcza podbudową z kruszywa wapiennego.

ODPOWIEDŹ 21: Nie dopuszcza się podbudowy z tłucznia wapiennego.

 

PYTANIE 22: Powyższe postępowanie dotyczy budowy boiska piłkarskiego, zatem wnosimy o zmianę i określenie

parametrów standardowych i charakterystycznych dla boisk piłkarskich.

Proponujemy parametry trawy, które zapewnią Zamawiającemu odpowiednią jakość oraz komfort

gry. Trawa spełnia wymagania normy obowiązującej dla sztucznych traw En 15330-1, czego

potwierdzeniem jej posiadanie przez nią raportów z badań. Proponowane parametry trawy:

Wysokość włókna: min. 50mm

Dtex: min.11.000

Ilość pęczków: min.7.800/m2

Gęstość włókna: min.126.000/m2

Grubość włókna: min.220 mikronów

Wytrzymałość na wyrywanie pęczków trawy przed i po starzeniu  – min. 80 N

Zasyp nawierzchni: piasek kwarcowy i granulat gumowy EPDM z recyklingu

Dokumenty potwierdzające minimalne parametry trawy:

1. badania na zgodność z norma PN-EN 15330-1.

2. wynik badań specjalistycznego laboratorium akredytowanego przez Fifa np. Labosport, Sport-

Labs, Isa-Sport.

3. Kartę techniczną oferowanej nawierzchni potwierdzonej przez jej producenta.

4. Atest PZH dla oferowanej nawierzchni.

5. Autoryzację producenta trawy syntetycznej, wystawioną dla wykonawcy na realizowaną

inwestycję wraz z potwierdzeniem gwarancji udzielonej przez producenta na tą nawierzchni

6. Próbka trawy syntetycznej o wym. 20x30 cm;

Prosimy o dopuszczenie badań na zasypie SBR z zastrzeżeniem, że podczas realizacji zadania będzie

użyty granulat EPDM z recyklingu.

W związku z powyższym prosimy o zmianę i określenie minimalnych parametrów trawy oraz

dokumentów na standardowe dla traw piłkarskich wymienionych powyżej.

 

ODPOWIEDŹ 22: Zamawiający dopuszcza zastosowanie opisanej powyżej trawy. Dopuszcza się badania na zasypie SBR z zastrzeżeniem, że podczas realizacji zadania będzie użyty granulat EPDM z recyklingu.

 

 

 

Z up. Wójta

Skarbnik Gminy Mieścisko

/-/mgr Paulina Durak